Instrukcja dla Sygnalistów procedura zewnętrzna
Procedura przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszenia prawa od sygnalistów
w KWP w Gdańsku
Zalecamy, aby przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego rozważyć skorzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych w podmiocie, w którym doszło do naruszenia prawa. W wielu przypadkach problem może zostać skutecznie rozwiązany w ramach struktury organizacyjnej tego podmiotu, co pozwala na szybsze i bardziej efektywne wyjaśnienie sytuacji. Zgłoszenia wewnętrzne często umożliwiają podjęcie odpowiednich działań naprawczych w krótszym czasie, bez konieczności angażowania zewnętrznych organów.
Jednocześnie chcielibyśmy zapewnić, że skorzystanie z tej procedury jest dobrowolne, a jeśli zgłaszający nie czuje się komfortowo, lub obawia się działań odwetowych, może w każdej chwili przejść do procedury zgłoszeń zewnętrznych. Naszym celem jest zapewnienie pełnego wsparcia i ochrony w procesie zgłaszania naruszeń prawa.
Zakres stosowania procedury
- Procedura dotyczy zgłoszeń naruszeń prawa w podmiotach znajdujących się w obszarze naszej działalności.
- Jeśli zgłoszenie dotyczy zakresu działania innego organu publicznego, przekażemy je do odpowiedniego podmiotu.
- W ramach Procedury Zgłoszeń Zewnętrznych można zgłaszać naruszenia prawa związane z wykonywaną pracą lub przed nawiązaniem stosunku pracy.
- W przypadku obawy przed działaniami odwetowymi ze strony podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie, można dokonać zgłoszenia zewnętrznego, pomijając zgłoszenie wewnętrzne.
- Przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego mogą Państwo skorzystać z poufnej porady udzielanej przez upoważnionego pracownika. W tym celu prosimy o kontakt z danymi wskazanymi poniżej.
- Zgłoszenia anonimowe nie są rozpatrywane w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o Ochronie sygnalistów
Sposób przekazania zgłoszenia – dane kontaktowe
- Zgłoszenie może być dokonane:
- na adres do korespondencji: KWP w Gdańsku, ul. Okopowa 15, 80-819 Gdańsk
z dopiskiem „Naczelnik Wydziału Kontroli KWP w Gdańsku – Zgłoszenie do rąk własnych”. - poprzez e-mail na adres sygnalista.kwp@gd.policja.gov.pl;
- telefonicznie pod numerem 47 74 15 239;
- ustnie podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 14 dni od otrzymania od Pani/Pana wniosku o taką formę zgłoszenia.
- na adres do korespondencji: KWP w Gdańsku, ul. Okopowa 15, 80-819 Gdańsk
- Za Pani/Pana zgodą zgłoszenie telefoniczne będzie dokumentowane w formie:
- nagrania rozmowy telefonicznej, umożliwiającego jej wyszukanie i dokładnej transkrypcji rozmowy, z którą może się Pan/Pani zapoznać, sprawdzić i zatwierdzić poprzez jej podpisane w umówionym wcześniej dniu z Koordynatorem ds. Zgodności Wydziału Kontroli KWP w Gdańsku bądź jego zastępcą.
- W przypadku ustnego zgłoszenia, zostanie ono przyjęte na Protokół zgłoszenia zewnętrznego.
- Wskazane kanały komunikacji:
- są niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach naszej zwykłej działalności;
- zapewniają kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych;
- pozwalają na przechowywanie informacji w sposób trwały w celu umożliwienia prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego.
Treść zgłoszenia
Rekomenduje się wykorzystanie Formularza Zgłoszenia Zewnętrznego, który zawiera następujące informacje niezbędne do właściwej oceny zgłoszenia:
- określenia rodzaju zgłoszenia (zewnętrzne);
- szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym, kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
- wskazanie obszaru naruszenia prawa zawartego w § 3 procedury;
- wskazanie danych osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
- dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
Co, ważne, w celu otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia oraz uzyskania informacji o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego w związku z dokonanym zgłoszeniem jako Sygnalista powinieneś/aś wskazać swoje dane, tj. imię, nazwisko oraz adres do kontaktu.
Ochrona Sygnalisty
- Sygnalistą może być każda osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym funkcjonariusz, pracownik, stażysta, pracownik tymczasowy, zleceniobiorca, prokurent, akcjonariusz, wspólnik, itp. Dotyczy to także przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.
- Zapewniamy ochronę Sygnalistów poprzez:
- ochronę Pani/Pana tożsamości, chyba że otrzymamy od Pani/Pana wyraźną zgodę
na ujawnienie Pani/Pana danych; - jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób, zapewnimy także ochronę poufności
ich tożsamości; - udział, w procesie rozpatrywania, bezstronnych osób, które zostały zobligowane
do zachowania poufności, także po ustaniu stosunku pracy lub zakończeniu współpracy; - zapewnienie, że dostęp do Pani/Pana danych oraz dokumentacji związanej
ze zgłoszeniem, będą miały tylko uprawnione osoby, które zostały przeszkolone w zakresie zapewnienia ochrony Sygnalistów.
- ochronę Pani/Pana tożsamości, chyba że otrzymamy od Pani/Pana wyraźną zgodę
- Na Pani/Pana żądanie wydamy w terminie miesiąca od jego otrzymania, zaświadczenie potwierdzające, że podlega Pan/Pani ochronie przed działaniami odwetowymi przewidzianej w ustawie o ochronie sygnalistów.
- Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może prowadzić do odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej ani odpowiedzialności za szkodę wynikającą z naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, takich jak zniesławienie, naruszenie dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych czy tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że miał/miała Pan/Pani uzasadnione podstawy do sądzenia, że zgłoszenie lub ujawnienie było niezbędne w celu ujawnienia naruszenia prawa, zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów.
- W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ustępie powyżej, może Pan/Pani wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
- Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem, że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
- W przypadku podjęcia wobec Pani/Pana działań odwetowych, ma Pan/Pani prawo do odszkodowania (w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie)
lub prawo do zadośćuczynienia. - Środki ochrony sygnalisty opisane w Procedurze oraz przepisach, dotyczą także:
- osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej z sygnalistą;
- osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej.
Naruszenia prawa, które podlegają zgłoszeniu
Zgłoszenie może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia dotyczącego zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie, którego dotyczy zgłoszenie.
Może Pani/Pan przekazać nam informacje o naruszeniu prawa, które dotyczą:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi wcześniej.
Informacje zwrotne oraz kontakt w związku z przyjęciem zgłoszenia
- Potwierdzimy Panu/Pani przyjęcie bądź odrzucenie zgłoszenia na podany adres kontaktowy. Informacje przekażemy niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, o ile nie otrzymaliśmy od Pani/Pana sprzeciwu na wysłanie potwierdzenia.
- Jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że zgłoszenie nie dotyczy naruszenia prawa, poinformujemy Panią/Pana o odstąpieniu od jego rozpatrywania oraz przyczynie odstąpienia.
- Poinformujemy Pani/Panaą o przekazaniu zgłoszenia do innego organu publicznego, jeżeli wstępna weryfikacja wykaże, że jest on właściwy do rozpatrzenia zgłoszenia.
- Informacji o przyjęciu zgłoszenia nie przekażemy, jeżeli będziemy mieli uzasadnione podstawy sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności Pani/Pana tożsamości.
- Możemy zwrócić się do Pani/Pana, na podany adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w Pani/Pana posiadaniu.
- Przekażemy Panu/Pani informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia.
- Przekażemy Panu/Pani informację, jeżeli odstąpimy od podjęcia działań następczych, podając uzasadnienie odstąpienia.
Sposób postępowania z otrzymanymi zgłoszeniami
- Zgłoszenia naruszeń prawa są weryfikowane przez upoważnionych pracowników w zakresie wiarygodności zgłoszenia oraz odpowiedzialności za jego rozpatrzenie i przeprowadzanie działań następczych.
- W ramach postępowania, możemy zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do Pani/Pana o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.
- Jeżeli zgłoszenie zostanie uznane za uzasadnione i dotyczy naruszenia prawa w dziedzinie należącej do zakresu naszego działania, podejmiemy dalsze kroki w celu zbadania sprawy i naprawienia naruszenia prawa. W szczególności możemy podjąć jedno lub kilka z poniższych działań:
- zmiany w obowiązujących procedurach i regulacjach wewnętrznych;
- przekazanie sprawy do odpowiednich instytucji, w tym organów ścigania;
- podejmowanie działań wobec osób odpowiedzialnych za naruszenia;
- przeprowadzenie szkoleń dla funkcjonariuszy lub pracowników w zakresie obowiązujących przepisów i procedur;
- wdrożenie nadzoru i kontroli w celu zapobiegania podobnym naruszeniom w przyszłości;
- podjęcie innych działań, zależnych od specyfiki zgłoszenia i sytuacji.
- W przypadku gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu naszego działania, przekażemy je niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach – nie później niż w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.
- Możemy nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w Pani/Pana zgłoszeniu, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem Pani/Pana wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Poinformujemy Pani/Pana o takim odstąpieniu. W razie kolejnego zgłoszenia – pozostawimy je bez rozpoznania oraz informacji zwrotnej.
Klauzula informacyjna w związku z przetwarzaniem danych osobowych
- Administratorem Pani/a danych osobowych jest Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku z siedzibą przy ul. Okopowa 15, 80-819 Gdańsk.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących Pani/Panu na mocy przepisów RODO może Pani/Pan kontaktować się z wyznaczonym przez Administratora Inspektorem ochrony danych na adres e-mail: iod.kwp@gd.policja.gov.pl.
- Pani/a dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych ze zgłaszanymi przypadkami naruszenia prawa, na podstawie obowiązku prawnego wynikającego z przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów zgodnie z art. 6 lit. c RODO.
- Ochrona tożsamości sygnalisty: W przypadku podania danych umożliwiających identyfikację, Pani/Pana dane osobowe, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom (tzn. osobom spoza zespołu odpowiedzialnego za prowadzenie postępowania w zgłoszonej sprawie), chyba że za Pani/Pana wyraźną zgodą.
- Szczególne przypadki, gdy może dojść do ujawnienia danych: w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania Panu/i prawa do obrony, może dojść do ujawnienia Pani/Pana danych, gdy takie działanie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Przed dokonaniem takiego ujawnienia, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadomi Panią/a, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia danych osobowych. Powiadomienie nie jest przekazywane, jeżeli może zagrozić postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
- Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- Posiada Pan/Pani prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, a także ich sprostowania (poprawiania). Przysługuje Pani/Panu także prawo do żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także sprzeciwu na przetwarzanie, przy czym przysługuje ono jedynie w sytuacji, jeżeli dalsze przetwarzanie nie jest niezbędne do wywiązania się przez Administratora z obowiązku prawnego i nie występują inne nadrzędne prawne podstawy przetwarzania.
- Przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-293 Warszawa (uodo.gov.pl), gdy uzna Pani/Pan,
że przetwarzanie danych osobowych przez Administratora narusza przepisy RODO - Podanie danych osobowych jest warunkiem koniecznym do rozpatrzenia zgłoszenia w trybie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, gdyż tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo nie podlega procedowaniu w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.
- Pani/a dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Pani/a dane nie będą podlegały profilowaniu lub zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.
Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich
- do Rzecznika Praw Obywatelskich może się zgłosić każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, że jest nierówno traktowany;
- informacyjna linia obywatelska: 800 676 676, e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl;
- adres korespondencyjny: Biuro RPO, al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa;
- istnieje także możliwość przekazania zgłoszenia w języku migowym, anonimowo poprzez formularz kontaktowy na stronie lub osobiście w jednym z oddziałów.
Załączniki:
Załączniki dostępne cyfrowo:
- Procedura wersja dostępna cyfrowo
- Załącznik nr 1 - Protokół zgłoszenia zewnętrznego
- Załącznik nr 2 - Formularz zgłoszenia zewnętrznego
- Załącznik nr 3 - Potwierdzenie o przyjęciu, przekazaniu, odrzuceniu zgłoszenia
- Załącznik nr 4 - Rejestr zgłoszeń zewnętrznych
- Załącznik nr 5 - Upoważnienie do rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych
- Załącznik nr 6 - Oświadczenie o Braku Konfliktu Interesów
- Załącznik nr 7 - Karta nadzoru
- Załącznik nr 8 - Protkół Zniszczenia Akt Sygnalisty
- Załącznik nr 9 - Zaświadczenie potwierdzające ochronę
- Załącznik nr 10 - pismo przewodnie
- Klauzula informacyjna RODO 1
- Klauzula informacyjna RODO 2